CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

salam

Wednesday, March 2, 2011

Lelaki, Kucing & Ahli Sufi

Telah dtg seorang ahli sufi di hadapan rumah seorang lelaki. Ahli sufi itu terkejut apabila mendapati lelaki itu sdg memukul seekor kucing. Ahli sufi bertanya kpd lelaki tersebut "kenapa kamu pukul kucing yg lemah ini??" Jawab lelaki tersebut "aku tlh menjumpainya di sebuah lorong ketika ia dlm keadaan yg tersangat lemah & kesejukan, kemudian aku mengambilnya & memberinya makanan serta minuman. Aku pelihara sehingga ia benar2 sihat, tetapi apabila sihat, ia membuang najis di merata tempat di rumahku".
Kemudian berkatalah ahli sufi "Ini sebenarnya peringatan & tamsilan antara kita dgn Allah. Dia tlh memelihara kita sjk dr kecil yg tersangat lemah & dhaif, lalu Allah beri kita makan, pakaian dan segala2nya tetapi stlh begitu banyak kebaikan dan nikmat Allah yg kita kecapi, kita derhaka kepadaNYA. Lihatlah betapa baiknya dan rahmatnya Allah, walaupun kita derhaka  kpdNYA, Dia masih belum menyiksa atau memukul kita dgn azabNYA."
Kemudian beredarlah ahli sufi dan beristighfarlah lelaki tersebut krn mengenangkn dosa2nya terhdap Allah. Jika ia lmbat diperingatkan oleh ahli sufi itu, sudah tentu dipertanggungjawabkn atas kesalahannya di mahkamah Allah kelak krn percubaan mendera kucingnya...............

1 comment:

  1. Satu kisah yang sangat bagus dijadikan teladan buat semua..

    ReplyDelete