CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

salam

Tuesday, July 5, 2011

Alhamdulillah...Pujian dan Pahala



Terdapat satu hadis qudsi yang bermaksud:
"Sesungguhnya layak bagi Aku menurunkan suatu ujian kepada hamba-hambaKu (orang mukmin), jika mereka bersyukur di atas ujian yang diberikan kepadanya, maka akan diberi pahala selama mana mereka menerima keadaan itu."
Berdasarkan hadis tersebut jelas menunjukkan kita sebagai hamba Allah hendaklah sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang telah Allah berikan kepada kita selama ini. Nikmat yang patut kita syukuri apabila kita bangun dr tidur ialah nikmat bernafas dan masih lagi hidup di dunia ini. Nikmat hidup adalah nikmat yang kita selalu lupa malah kita selalu mengeluh dlm setiap apa yang terjadi.
Kita selalunya akan mengucapkan Alhamdulillah apabila dh berjaya atau mendpt sesuatu yg kita nak tetapi kadang-kadang benda yg kita selalu kita buat atau kita tgk kita x ucapkan pujian kepada Allah. Pernah ke bila kita tengok pokok kt dpn umah kita sebut Alhamdulillah? Pernah ke kita apabila nek kereta kita sebut Alhamdulillah??(sy b'tny kpd diri sendiri gak sbb sy pn x ucapkan Alhamdulillah..huhuhu..)Kadang-kadang kita x sedar nikmat yg ada disekeliling itu yg buatkan kita x b'syukur kpd Allah.
Firman Allah dalam surah al-Anbia’ ayat 35:
3 Nä.qè=ö7tRur ÎhŽ¤³9$$Î/ ÎŽösƒø:$#ur ZpuZ÷FÏù ( $uZøŠs9Î)ur tbqãèy_öè? ÇÌÎÈ  
dan Kami menguji kamu Dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.

Allah telah memberi peringatan kepada kita melalui surah al-Anbia’. Allah akan menguji kita dalam bentuk kesenangan dan juga kesusahan. Siapa kata kesenangan itu bukan ujian?? Kesenangan merupakan salah satu ujian yang kita tidak sedari. Kita cuma sedar bahawa kesusahan itulah ujian yang Allah berikan. Kesenangan yang kita dapat ini merupakan ujian yang besar. Allah mahu melihat bagaimana kita mengahadapi saat-saat kesenangan yang telah kita kecapi.
X akan ada dukacita jika kita ingat ayat 35 surah al-Anbia’. Kita kena ingat bahawa kita semua akan dikembalikan kepada Allah suatu hari nanti. Nikmat yang paling sepatutnya kita syukuri ialah nikmat hidup. Kita kena bersyukur bahawa kita masih diberi peluang untuk hidup di bumi Allah ini. Tujuan kita hidup ini adalah untuk beribadah kepada Allah bukan untuk kita melakukan perkara yg sia-sia. Kita mestilah mempunyai keikhlasan dlm beribadah kpd Allah. Kita juga mesti lembut hati. Kalau keras hati kita ini menunjukkan kita x bersyukur kpd Allah. Ingat bahawa kalau kita x sebut Alhamdulillah kita lupa ayat 35 surah al-Anbia’ yang bermaksud kita semua akan dikembalikan kepada Allah.(ingatan untuk diri sendiri gak supaya sentiasa menyebut Alhamdulillah..) Walaupun sikit kita sebut Alhamdulillah, sok Allah akan memberi kesenangan yg dijanjikan..
Kita boleh tgk teladan dr kisah Nabi Yunus yg keluar dr kampung halamannya kerana kecewa dgn kaumnya yg tidak mengikut ajaran yg disampaikan. Nabi Yunus juga telah ditelan oleh ikan nun ttp dgn izin Allah Nabi Yunus masih hidup di dlm perut ikan nun. Di dlm perut ikan nun itulah Nabi Yunus mengakui kesilapan diri dan sentiasa bertawakkal kpd Allah. Jadi, kita hendaklah sentiasa mengakui kesilapan diri sendiri dan sentisa bertawakkal kpd Allah seperti nabi Yunus.
بسم الله توكلت على الله ولا حول ولا قوة إلا بالله...
         Kita sebenarnya x berjiwa besar itu yg menyebabkan kita selalu kelam-kabut. Apabila dpt susah sikit pn kita kdg2 xtau nk wat apa. Kita menangisla, meraungla dan mcm2 lg la perkara yg x btol yg akan kita wat(terase sgt yg ni). Allah sentiasa ad bersama kita. Kita harus ingat bahawa setiap ujian yg kita terima itu sebenarnya mematangkan. X kira la ujian itu berbentuk kesenangan atau kesusahan semuanya mematangkan kita. Allah memberi ujian kpd kita kerana Dia nk bg kita pahala. Nk tgk mcm mana kita bersyukur dan menerima dgn redha setiap ujian yg tlh diberikan kpd kita. Firman Allah dalam surah Ali ‘Imran ayat 186:
* žcâqn=ö7çFs9 þÎû öNà6Ï9ºuqøBr& öNà6Å¡àÿRr&ur  ÆãèyJó¡tFs9ur z`ÏB z`ƒÏ%©!$# (#qè?ré& |=»tGÅ3ø9$# `ÏB öNà6Î=ö6s% z`ÏBur šúïÏ%©!$# (#þqä.uŽõ°r& ]Œr& #ZŽÏWx. 4 bÎ)ur (#rçŽÉ9óÁs? (#qà)­Gs?ur ¨bÎ*sù šÏ9ºsŒ ô`ÏB ÏQ÷tã ÍqãBW{$# ÇÊÑÏÈ  
Demi sesungguhnya, kamu akan diuji pada harta benda dan diri kamu. dan Demi sesungguhnya, kamu akan mendengar dari orang-orang Yang telah diberikan Kitab dahulu daripada kamu dan orang-orang Yang musyrik: banyak (tuduhan-tuduhan dan cacian) Yang menyakitkan hati. Dalam pada itu, jika kamu bersabar dan bertaqwa maka Sesungguhnya Yang demikian itu adalah dari perkara-perkara Yang dikehendaki diambil berat (melakukannya).
Firman Allah lg dlm surah al-An’am ayat 165:
uqèdur Ï%©!$# öNà6n=yèy_ y#Í´¯»n=yz ÇÚöF{$# yìsùuur öNä3ŸÒ÷èt/ s-öqsù <Ù÷èt/ ;M»y_uyŠ öNä.uqè=ö7uŠÏj9 Îû !$tB ö/ä38s?#uä 3 ¨bÎ) y7­/u ßìƒÎŽ|  É>$s)Ïèø9$# ¼çm¯RÎ)ur Öqàÿtós9 7LìÏm§ ÇÊÏÎÈ  
dan Dia lah Yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya Yang lain beberapa darjat, kerana ia hendak menguji kamu pada apa Yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya, dan Sesungguhnya ia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
         Terdapat 2 bentuk ujian yg diberikan kpd kita. Bentuk ujian pertama ialah benda2 yg baik. Contohnya kesenangan dan juga berita gembira yg kita terima. Bentuk ujian kedua pula ialah benda2 yg x elok contohnya kesusahan dan juga kegagalan. Kesusahan yg Allah berikan kpd kita sebenarnya bg menguatkan lg iman kita bukannya semakin mengurangkan iman kita. Semakin banyak ujian yg kita terima menunjukkan Allah sygkn kita dan nk bg kita dpt pahala.
         Sesungguhnya kehidupan kita ini penuh dgn ujian. Yg membezakan kita semua ialah bagaimana kita menghadapi ujian yg diterima. Kita seharusnya bersedia untuk menghadapi ujian yg bakal diterima. Jika kita dpt ujian kesenangan ucapkanlah Alhamdulillah. Jika kita dpt ujian kesusahan pun ucapkanlah Alhamdulillah. Firman Allah dlm surah al-Fajr ayat 15-16:
$¨Br'sù ß`»|¡RM}$# #sŒÎ) $tB çm9n=tGö/$# ¼çmš/u ¼çmtBtø.r'sù ¼çmyJ¨ètRur ãAqà)uŠsù úÎn1u Ç`tBtø.r& ÇÊÎÈ   !$¨Br&ur #sŒÎ) $tB çm9n=tGö/$# uys)sù Ïmøn=tã ¼çms%øÍ ãAqà)uŠsù þÎn1u Ç`oY»ydr& ÇÊÏÈ  
(dalam pada itu manusia tidak menghiraukan balasan akhirat), oleh Yang demikian, maka kebanyakan manusia apabila diuji oleh Tuhannya Dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (ia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata Dengan sombongnya: "Tuhanku telah memuliakan daku!" dan sebaliknya apabila ia diuji oleh Tuhannya, Dengan disempitkan rezekinya, (ia tidak bersabar bahkan ia resah gelisah) serta merepek Dengan katanya: "Tuhanku telah menghinakan daku!"
         Jadi, kita hendaklah sentiasa bersyukur dengan nikmat dan ujian yg telah diberikan kpd kita. Jgn sombong krn kita ini semua sama sahaja yg membezakan kita ialah iman dan taqwa kita kpd Allah. Ucapkanlah Alhamdulillah dgn setiap ujian yg telah diberikan. InsyaAllah kita akan maju dan beruntung di dunia dan juga di akhirat..wallahua’lam...




1 comment:

  1. assalam...mintak maaf jika ayat al-Quran x nmpk atau x jelas. ad mslh lak. xprasan. sila rujuk al-Quran sendiri ye tuk baca ayat-ayat tersebut..sori sgt2...

    ReplyDelete