CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

salam

Sunday, November 27, 2011

Salam Maal Hijrah 1433H

Umat Islam menyambut Maal Hijrah setiap tahun bagi mengingati dan menghayati perjuangan Rasulullah s.a.w dan sahabat dalam peristiwa Hijrah dari Makkah ke Madinah. Selama tempoh 1433 tahun kita menyambut Maal Hijrah, bukan bermaksud sekadar kita berhijrah dari Makkah ke Madinah atau dari satu tempat ke tempat lain tetapi yang penting menjiwai perjuangan dan kebijaksanaan Rasulullah s.a.w menjana serta menobatkan Islam di mercu dunia demi kesejahteraan umat. Kita perlu berhijrah daripada melakukan perbuatan yang buruk kepada mencapai sesuatu yang lebih baik dan kejayaan. Paling penting ialah meningkatkan ketakwaan agar terus kekal sebagai Muslim yang mampu berdepan dengan apa jua cabaran yang mengganggu gugat keimanan.


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
"Orang yang berhijrah itu ialah mereka yang meninggalkan apa-apa yang dilarang Allah ke atasnya." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).


 "Sesungguhnya orang yang beriman dan berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itulah yang boleh mengharap rahmat dari-Nya." (al-Baqarah ayat 218).
Semoga pada tahun baru ini kita menjadi orang yang lebih baik dari hari semalam dan setiap kesilapan yang dilakukan dijadikan sebagai pengajaran. Kita hendaklah berusaha untuk berubah ke arah yang lebih baik. InsyaAllah...=)

No comments:

Post a Comment